RESOLUTIE
AANVAARD DOOR DE KRING VAN HET VRIJE DENKEN / CERCLE DE LIBRE PENSEE (KVD-CLP) OP
18 OKTOBER 2013
ZICH
BASEREND OP
° de oprichtingstekst van de KVD-CLP van 23 juni
2013
° het manifesto voor gewetensvrijheid van Oslo, 12
augustus 2011
° het principe dat het Vrije Denken de
gewetensvrijheid boven alles verdedigt en elk dogma verwerpt
° de toepassing van het Vrije Denken in de school en
de opvoeding
° de overtuiging dat religie een privézaak is
° de neutraliteit van het officiële onderwijs
° de doelen van de school, namelijk het onderwijs
van onder andere de wetenschappelijke kennis, diens specifieke methodes en
technieken, onderworpen aan het kritische denken
° het feit dat alle mensen en hun kinderen via het
verplichte onderwijs recht hebben op een gemeenschappelijk onderwijs der
wetenschappen
° het standpunt dat de filosofie integraal deel uit
maakt van de wetenschappelijke kennis en methodes, steunend op de rede en het
kritische denken
° de mogelijkheid om filosofie reeds te introduceren
bij de schoolgaande jeugd vanaf het lager onderwijs
DENKT
DE KVD-CLP HET VOLGENDE :
° De maatschappelijke opvoeding (de kennis der
instellingen en politieke wetenschap) maakt integraal deel uit van de lessen
geschiedenis, aardrijkskunde en de menselijke wetenschappen in het algemeen en
is NIET het onderwerp van een leerpakket filosofie
° Het confessionaliseren van gelijk welke les onder
de noemers en maskers van labels als « maatschappelijke overtuigingen of
stromingen in dialoog », « kennisgeving van het religieuze feit »,
« specifieke geschiedenis der godsdiensten », « samen leven is
samen leren » en andere nonsens
VORMT EEN ECHTE BEDREIGING VAN DE NEUTRALITEIT VAN
HET OFFICIEEL ONDERWIJS en schept een nieuw privilege, nieuwe mogelijkheden
voor de godsdiensten in dat specifieke kader. Het is het openen van een nieuwe
achterdeur voor de introducttie van de godsdiensten in het publieke onderwijs.
° De maatschappelijke opvoeding (kennis der
staatsinstellingen en politiek) maakt GEEN deel uit van een cursus filosofie of
filosofisch denken.
VERDEDIGT
DE KVD-CLP HET VOLGENDE :
° De totale scheiding van het leerproces en de
godsdienst en dus voor de verwerping van alle cursussen van het type « religie
en moraal » IN het officiële publieke onderwijs !
° De introductie van een lespakket filosofie vanaf
het lager onderwijs in dat officiële onderwijs, waarvan de inhoud moet steunen
op wetenschappelijke methodes, de rede en het kritische denken.
ALDUS
ZAL DE KVD-CLP KAMPAGNE VOEREN OM HET ONDERWIJS IN DIE RICHTING TE
STIMULEREN EN TE STUREN
Geen opmerkingen:
Een reactie posten